NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
مُسَدَّدٌ
حَدَّثَنَا
سُفْيَانُ
عَنْ
الزُّهْرِيِّ
عَنْ سَعِيدٍ
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ يَبْلُغُ
بِهِ
النَّبِيَّ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
الْفِطْرَةُ
خَمْسٌ أَوْ
خَمْسٌ مِنْ
الْفِطْرَةِ
الْخِتَانُ وَالِاسْتِحْدَادُ
وَنَتْفُ
الْإِبِطِ وَتَقْلِيمُ
الْأَظْفَارِ
وَقَصُّ
الشَّارِبِ
Ebu Hureyre (r.a),
Rasûlullah (s.a.v.)'e iblağ ederek (merfuan) şöyle demiştir:
Fıtrat beştir. Veya beş
şey fıtrattandır.[şek ravidendir]
Sünnet olmak,
etek tıraşı yapmak,
koltuk altını yolmak,
tırnakları kesmek,
bıyığı kısaltmaktır.
İzah:
Buhari, libas; Müslim.
Tahare: Tirmizi. Edeb: Nesaî. Taharet: İbn Mace. Taharat, Zinet
Hadisin Buhari'deki
rivayeti de aynen buradaki gibidir. Buhari'de aynı konuda. İbn Ömer'den, diğerleri
anılmadan, bıyığın fıtrattan olduğunu bildiren bir rivayet daha vardır.
Hadis-i şerif, metinde
geçen beş şeyin fıtrattan olduğunu ifade etmektedir. Hattabî, buradaki
fıtratın sünnet mânâsında olduğunu söyler.
"Fıtratın"
Allah katında değişmeyen dini esaslar ve Hz. İbrahim (a.s)'m ve onun neslinden
gelen Nebilerin sünnetleri olduğu tarzında görüşler vardır.
Hadis-i şerifte anılan
bu beş şeyin fıtrattan, yani meşhur manâsıyla sünnetten olduğu
zikredilmektedir: "Beş şey fıtrattır" şeklinde değil, "Beş şey
fıtrattandır." şeklinde bir ifade tarzının seçilmiş olmasından anlıyoruz
ki, fıtratın tamamı beş değil, daha fazladır. Nitekim. Ebıı Davud'un 53.
hadisinde, Hz. Aişe (ı\a) vasıtasıyla, on şeyin furaüan olduğu rivayet edilmiştir.
İbn Hacer'in beyanına göre, İbn'ül Arabî fıtrattan olan oluz kadar şey
saymıştır.
Şüphesiz bu hadisi
şerifle yukarda işaret edilen 53. hadis arasında bir çelişki yoktur. Hz.
Aişe'nin rivayetinde Efendimiz, fıtrattan olan şeylerden onunu; Ebu
Hureyre'nin bu rivayetinde de beşini sayımşiır.
Şimdi, bu hadis-i
şerifte fıtrattan olduğu anılan beş şeyi teker teker ele alalım:
1) Sünnet Olmak:
Yukarıda işaret edilen Hz. Aişe hadisinde bu madde mevcut değildir. Ancak bir
sonraki Ammar b. Yasir hadisinde vardır, bu konu 54 numaradaki Ammar hadisinde
ele alınmış sünne-f vakti konusunda görüşler incelenmiştir.
Sünnet olmak sözü
ulemanın ifadesine göre erkeklere de kadınlara da şamildir. Erkeklerin sünnet
edilme keyfiyetleri malumdur. Ancak kadınların sünnet edilmesi konusunu
anlamak biz Türkler için bira/ müşkii olmaktadır, Çünkü bizlerde böyle bir
uygulama mevcut değildir. Şerhlerde kadınların sünnet edilmesi, "İdrar
deliğinin üstündeki horoz ibiği gibi olan derinin kesilmesi” diye tarif
edilmektedir.
Sehâran Furi, Bezl-ül
Mechûd'da: Ulemamızın, kadında*, anılan derinin az bir şey alınarak sünnet
edilmesinin müslehap olduğunda, ittifak halinde olduklarını söyler.
2) Etek tıraşı olmak Bu
mânâyı ifâde eden kelime hâdis-i şerifte EMstihdat" şeklinde varid
olmuştur. Halbuki başka rivayetlerde
halkül'-âne" şeklinde geçmiştir. Avnü'l - Ma'bûdda "İstihdaf
kelimesinin bu mânâda kullanışı şöyle izah edilmektedir. "Etek tıraşı
el-hadid (demir) kullanılarak - ki oda usturadır-yapıldığı için istibdat
denilmiştir."
Etek tıraşı, ustura ile
olduğu gibi, yolmak veya başka bir yolla da yapılabilir. Önemli olan, fazla
kılların izalesidir. Ancak Mcşarik şerhinde:
"Eğer kıllar
demirden başka bir şeyle izale edilirse sünnet üzere olmuş sayılmaz"
denilmektedir.
3) Koltuk Altı Yolmak:
Etek tıraşında sünnet olan. tıraş olduğu halde, koltuk altlarında sünnet olan
yolmaktır. Ama tıraşla da sünnet yerine getirilmiş sayılır. Fakat yolmak daha
efdaldir.
4) Tırnakları Kesmek:
Bu hem erkekler ve hemde kadınlar için aynıdır. Aralarında bir farklılık
yoktur. Bu meselede 53. hadisin şerhinde ele alınmıştır.
5) Bıyığı Kısaltmak:
Bıyığı kısaltmaya işaret eden kelimeler çeşitli rivayetlerde farklıdır. Onun
için ulema, bıyığı kısaltmaktan muradın kırpmak mı, kazımak mı. yoksa dudak
kırmızılığı görünecek şekilde uçlarını almak mı olduğunda değişik görüşlere
sahiptir.
Bu görüşlere daha Önce
temas edilmiştir. Bezlü'1 MeehÜd müleilili bu hadisteki kısaltmayı
"Dudağın kenarı görünecek şekilde" diye izah etmiştir.
Hz. Nebi (s.a.v.)
bıyığı kısaltma ve sakalı uzatma konusundaki tavsiyeleri, "Sakalı uzatın,
bıyığı kısaltın" tarzında emir sigası ile ve onların bazıları
"müşriklere muhalefet edin" veya "Yahudilere muhalefet
edin" emirleri ile birlikte varid olmuştur. Bu durum da bıyığı kesmek ve
sakalı uzatmanın illeti müşriklere muhalefet çimektir. Zamanımızda müslüman
olmayanlar genelde bıyıksızdırlar ve müslüman halk, normal uzunlukta olan
bıyıkları değil bıyığı tamamen kazıyanları ve bıyıkları, dudakları örtecek
derecede uzayanları yadırgamakladır. Bu gün için bıyığı kısaltma emrini, dudak
kırmızılığı görülecek şekilde kısaltmaya hamletmek hem hadisin ruhunu hem de
maslahata daha uygun düşmekledir.